بهره برداری از فاز اول بزرگترین طرح گردشگری با معماری تاریخی نیازمند حمایت مسئولان است

محمد رشیدی بنیانگذار:

با راه اندازی این پروژه که تلفیقی از معماری دوران مختلف تاریخی ایران است می توان در تهران و سایر شهرهای کشور برای جاذبه های توریستی و گردشگری مقاصد جدیدی تعریف  و سالانه میلیونها گردشگر را جذب کرد.

فاز اول بزرگترین طرح گردشگری استان تهران که تلفیقی از معماری دوران مختلف تاریخی ایران است برای تکمیل و بهره برداری نیازمند مساعدت جدی مسئولان استان به خصوص سازمان های متولی حمایت از گردشگری و اشتغال زایی است.

محمد رشیدی و شرکا مجموعه گردشگری گران میراث، هفته گذشته در بازدید مهندس محمدرضا مس فروش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از مرکز اقامتی گردشگری گران میراث که در منطقه ۲ تهران در دست  اجرا است از نبود حمایت های کافی از کارآفرینان ابراز ناخشنودی کردند.

مجموعه گردشگری گران میراث که در زمینی به مساحت ۹۵۰۰ متر مربع و با جواز حدود ۱۰۶ هزار مترمربع در محدوده پونک در دست اجرا می باشد، با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی در فاز یک خود و صرف هزینه ای بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان برای تکمیل این فاز نیازمند حداقل ۲۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری تکمیلی است. در فاز یک این پروژه شامل حدود ۴۴ اتاق و سوئیت، مجموعه های غذائی، ورزشی، سالن همایش و … در زیربنائی حدود یازده هزار متر مربع می باشد و در نهایت در فازهای بعدی به حدود ۱۰۶ هزار متر مربع افزایش میابد، لذا نیازمند اطمینان جهت شروع به ساخت فازهای بعدی خود را دارد که تأمین منابع مالی جهت این مهم امروز بیش از پیش لازم به نظر میرسد.

اگرچه سازمان گردشگری متولی حمایت از طرح هایی از این دست است لیکن به دلیل در اختیار نداشتن امکانات مالی روند تکمیل طرح به دست انداز افتاده و کار به کندی پیش می رود.

رشیدی که بیش از ۵۰ سال است برای اعتلا و آشتی معماری ایرانی در اماکن خدماتی بخصوص در صنعت غذا تلاش دارد، برای اجرا و تکمیل این طرح جدید و ویژه ۵ ستاره ،نیازمند همکاری و هماهنگی میراث فرهنگی است.

به گفته رشیدی، تلاش ها برای جذب نقدینگی مورد نیاز در قالب تسهیلات کم بهره جهت تکمیل فاز نخست در سال گذشته به در بسته خورده است و این مجموعه که در حال ساخت حدود ۵۰  نیرو دارد، پس از راه اندازی به ۵۰۰ نفر افزایش می یابد با اشتغال زایی قابل توجه هم اکنون با تسهیلات ۲۲ درصدی مشغول انجام فاز اول پروژه میباشد.

مجموعه گران میراث پس از تکمیل، امکانات اقامتی، پذیرایی و تفریحی قابل توجهی در اختیار شهروندان تهرانی و گردشگران داخلی و خارجی قرار می دهد.

این در حالی است که دولت دوازدهم پس از پیروزی اخیر انتخاباتی مصمم به ادامه راه دولت یازدهم است و توجه ویژه ای به مقوله گردشگری داشته و برنامه ای گسترده برای ایجاد اشتغال از این رهگذر را دنبال می نماید.

تاثیر مثبت این طرح با تکمیل نهایی بر الگوی معماری محلی و مبلمان شهری و ترغیب دیگر پروژه ها به پیروی معماری سنتی امریست که در صورت تحقق می تواند به آهستگی چهره شهر را آن گونه که شایسته ایران عزیز می باشد دگرگون سازد.

در اهمیت این مسئله همین بس که پروژه به شهرداری منطقه ۲ پیشنهاد داده؛ در صورتیکه بلوار همیلا( فلاح زاده) سنگفرش گردد و به پیاده راه تبدیل شود، این پروژه حاضر به احداث دروازه ای سنتی در ابتدای این خیابان می باشد.

رشیدی امیدوار است پس از بهره برداری ازکاروانسرای گران میراث( رشیدیه) بتواند این الگوی تاریخی را در سایر شهرهای کشور تکرارکرده و حتی دامنه اجرای آن را به خارج از مرزهای ایران بکشاند تا برای اولین بار شاهد فعالیت یک شرکت اقامتی گردشگری ایرانی در عرصه بین المللی باشد.

مهندس مس فروش و هیات همراه در این دیدار با اهداف و وضعیت جاری پروژه گران میراث آشنا شدند و دستورات لازم برای بررسی مطالبات این واحد صادر شد.

احداث کاروانسرای گران میراث رشیدیه تهران1

 احداث کاروانسرای گران میراث رشیدیه تهران3

احداث کاروانسرای گران میراث رشیدیه تهران4

احداث کاروانسرای گران میراث رشیدیه تهران2

منبع: سندباد

مجله سندباد