معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت از بازگشت بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ واحد تولیدی به چرخه تولید در دولت یازدهم خبر داد و گفت: در راستای بهبود فضای کسب و کار، سامانه عرضه محصولات تولیدکنندگان راه اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی تهران، علی یزدانی در جریان بازدید از ۷ شهرک و ناحیه صنعتی در شهرستان های دماوند و فیروز کوه استان تهران، در نشستی با حضور ناصر محمودی فر فرماندار شهرستان دماوند، محمدرضا قاهری بدر رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی تهران، هیات مدیره شرکت خدماتی ناحیه صنعتی آیینه ورزان و  جمعی از سرمایه گذاران این شهرستان مشکلات و موانع تولید در این نواحی را بررسی کرد. یزدانی در این نشست با تاکید بر رفع موانع سرمایه گذاری اظهار کرد: با تفویض اختیارات به شرکت شهرک های صنعتی استانی نیاز به مراجعه به سازمان های کشوری نیست و مشکلات صنعتگران باید در داخل شهرستان رفع شود

وی اظهار کرد: در دولت تدبیر وامید، فقط درحوزه وزارت صنعت، معدن وتجارت  ۱۶۰طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۸ میلیارد دلار به تصویب رسیده که ۷ میلیارد دلار آن به مرحله اجرا رسیده است.

رئیس سازمان صنایع کوچک وشهرک های صنعتی ایران با تاکید بر ایجاد، تکمیل و توسعه زیرساخت های ابتدایی مانند آب، برق، گاز و مخابرات یکی از ماموریت های اصلی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران را ارایه خدمات حمایتی از توسعه فعالیت های تولیدی  عنوان کرد و گفت: از روزهای ابتدای امسال بازدید از وضعیت پروژه ها و بررسی سایر مشکلات در ۶۰ شهرک و ناحیه صنعتی کشور انجام شده و تا پایان سال برای ۵۰۰ مورد دیگر هدفگذاری شده است.

یزدانی از تعیین تکلیف موضوع حق النظاره بر چاه آب در شورای اقتصاد خبر داد و گفت:  در زمان بحران مصرف آب افزایش یافت اما از آنجایی که مصرف آب در بخش صنعت فقط ۵ درصد از مصرف آب کشور را در بر دارد طرحی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت آماده شده و به شورای اقتصاد ارایه خواهد شد تا در حوزه مصرف آب در این بخش تجدید نظر شود.

معاون وزیر صنعت ، معدن وتجارت در ادامه با اشاره به سیاست های حمایتی سازمان از بنگاه های تولیدی گفت: در حوزه پژوهش بخش عمده هزینه ها پرداخت خواهد شد و این یک هدف راهبردی است که این پژوهش ها تبدیل به فناوری و تولید انبوه خواهد شد.

پ یزدانی با تاکید بر سرعت دهی به اقدامات اجرایی در سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال تصریح کرد: برگزاری دوره های آموزشی در شهرک ها و نواحی صنعتی از دیگر اقدامات حمایتی سازمان است که به طور رایگان برگزار می شود

وی افزود: امسال نیز نمایندگان ۲۰۰ بنگاه تولیدی در راستای تفاهمنامه تبادل فناوری به کره جنوبی اعزام خواهند شد و در دو نوبت گروه های صنعتی برای فراگیری دوره های آموزشی به کشور آلمان اعزام خواهند شد.

یزدانی ادامه داد: علاوه بر این در خصوص ارایه تسهیلات در موضوع تامین مالی بنگاه ها برای ورود صنایع کوچک به بازار سرمایه اقداماتی انجام شده است و صنعتگران می توانند محصولات خود را در بورس کالا عرضه یا برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود اقدام کنند.

رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در بخش دیگری از سخنانش به شناسایی ۳۸۹ طرح توسعه خوشه های صنعتی اشاره کرد که تاکنون ۶۵ خوشه صنعتی به پایان دوره رسید اند.

وی افزود: همچنین  سامانه عرضه محصولات تولیدکنندگان راه اندازی شده است که صنعتگران باید برای ثبت اطلاعات محصولات اقدام کنند.به گفته  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت سال گذشته ۵ هزار و ۷۰۰ بنگاه تولیدی در موضوع HSEE ممیزی شدند.

همچنین در سال گذشته از ۲۷۸ شهرک و ناحیه صنعتی بازدید شد و برای امسال  نیز۵۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی هدفگذاری شده است.یزدانی، شهرک صنعتی آیینه ورزان را فعالترین شهرک در مجموع سه شهرک صنعتی دماوند عنوان کرد وگفت: دراین شهرستان ۶۵ قرارداد واگذاری زمین امضا شده که از این تعداد ۵۲ واحد صنعتی به بهره برداری رسیده وفعال است.

یزدانی در ادامه سفر خود با حضور در شهرک صنعتی فیروزکوه در جلسه ای با نورالله طاهری فرماندار فیروزکوه، قاسم میرزایی نیکو نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی، محمدرضا قاهری بدر مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی تهران و جمعی از سرمایه گذاران صنعتی این شهرستان به بررسی مشکلات مطرح شده پرداخت.یزدانی تاکید کرد: شهرستان فیروزکوه در خارج از شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران واقع شده و از این نظر می تواند در توسعه فعالیت های صنعتی مورد توجه و اقبال سرمایه گذاران باشد اما باید با تعیین شرایط واگذاری زمین مناسب این امکان را فراهم کرد.

همانطور که در شهرک صنعتی اشتهارد با توجه به اقبال سرمایه گذاران طرح های توسعه ای اجرا شد و اکنون ۳ شهرک صنعتی تقاضا محور در اشتهارد برای پاسخگویی به نیاز صنعتگران احداث شده است.

یزدانی در ادامه از طرح توسعه فاز دوم شهرک صنعتی فیروزکوه بازدید کرد و با تاکید بر اینکه ۶۲۵ هکتار اراضی صنعتی در شهرک فیروزکوه خارج از شعاع ۱۲۰ کیلومتری از تهران واقع شده گفت: رسیدگی به مشکلات این شهرک موضوعی ملی است و عمده مشکلات مطرح شده در موضوع زیرساخت ها است که تامین آب و برق و گاز از اولویت های سازمان صنایع کوچک است.وی افزود: باید شرایط واگذاری زمین به صورتی تعیین شود که در شهرک صنعتی فیروزکوه در پیش پرداخت ها، مدت زمان پرداخت اقساط برای سرمایه گذاری جذاب شود.یزدانی گفت: در ایجاد مرکز طب کار، مرکز تفریحی و…  تفاهمنامه ای با وزارت تعاون امضا شده و برای اجرا به همه استانها ابلاغ شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه برای بررسی مشکلات صنعتگران فعال در منطقه صنعتی خرمدشت، کمرد، سیاه سنگ رودهن و بومهن با حضور در جلسه شورای صنعتی این منطقه اظهار کرد: در استان تهران ساماندهی فعالیت های صنعتی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز مطرح شده است و دولت پیگیر این موضوع است.

یزدانی با اشاره به گزارش های مطرح شده در این جلسه گفت: ساماندهی صنایع در خرمدشت نیازمند دو اقدام اجتناب ناپذیر است چراکه در ابتدا باید سازمان محیط زیست کشور با در اختیار گرفتن اراضی پیشنهادی و آزاد سازی اراضی در اختیار صنعتگران موافقت کند و سپس این پیشنهاد از سوی سازمان محیط زیست در جلسه شورای عالی محیط زیست با حضور رییس جمهور مطرح شود.

رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران تصریح کرد: واحد های کارگاهی در این منطقه با مجوز صنفی در حال فعالیت هستند و برای خارج شدن آنها از قانون خدماتی شهرداری ها باید درقالب شهرک صنعتی خصوصی فعالیت نمایند که در این مورد نیز ساماندهی کارگاهی این منطقه نیازمند تصمیم شورای عالی شهرسازی است.

منبع: سندباد

مجله سندباد