تحریم ها و عدم وصول مطالبات معوق فعالیت های تولیدی را کم نکرد

*رحیم صدری پیشکسوت صنعت قطعه سازی کشور: این شرکت طی ۳ سال گذشته موفق شد با وجود همه مشکلات تعداد نیروهای شاغل را ۵۰ درصد افزایش دهد

اعمال راهکاری درست در حوزه تولید می تواند کوتاهترین مسیر برای رسیدن به سوددهی پایدار باشد.

رحیم صدری، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت صنعتکده فولاد صدر هفته گذشته در دیدار مهندس محمدرضا مس فروش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از تاسیسات تولیدی این شرکت در شهرک صنعتی خوارزمی از افزایش تولید و نیروی کار این شرکت مقارن با روزهای تحریم گفت.

صدری از پیشکسوتان صنعت قطعه سازی کشور است که فعالیت خود را از حدود ۵ دهه قبل با مشابه سازی قطعات پیکان اغاز کرده امروز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قطعات پرسی در کشور محسوب می شود.

تاسیسات تولیدی این شرکت از حدود ۴ دهه قبل در منطقه جاجرود فعالیت داشت که با توجه به فشارهای محیط زیست برای انتقال به یکی از شهرکهای صنعتی با تامین زمینی به مساحت ۶٫۱ هکتار در شهرک صنعتی خوارزمی طرح انتقال به این شهرک کلید خورد.

مدیران این شرکت به طور مرحله ای اقدام به جابه جایی ادوات و خطوط تولید شرکت به محل جدید کردند و در اولین مرحله برای کاستن از فشار سازمان حفاظت محیط زیست خط رنگ شرکت به محل جدید انتقال یافت.

این فشارها به حدی بود که شرکت در سال ۸۸ جریمه ای ۵۰۰ میلیون دلاری برای نقض قوانین زیست محیطی پرداخت کرد و همین مساله باعث شد روند انتقال به تاسیسات جدید سرعت گیرد و مجموعه جدید در سال ۸۹ مورد بهره برداری رسمی قرار گرفت.

بهره برداری از تاسیسات جدید مدیران شرکت را بر آن داشت که به سوی نوسازی ماشین آلات و خطوط تولید و افزودن ماشین آلات جدید حرکت کنند.

در حال حاضر خطوط تولید شرکت مشتمل بر دستگاه های پرس سنگین ۲۵۰-۳۰۰ تنی و ۳۰ دستگاه پرس ضربه ای تا ۲۵ تن است که با برنامه ریزی دقیق سالانه ۲ میلیون قطعه معادل ۳ هزار تن انواع محصولات پرسی تولید و تحویل صنایع خودرویی کشور می شود.

به علاوه، روند مثبت فعالیتهای تولیدی این شرکت بویژه بعد از خریداری و نصب یکسری تجهیزات جدید که از ۳ سال پیش باین سو انجام شده است موجب شده که نیروهای این شرکت از ۸۰ الی ۹۰ نفر به ۱۴۰ الی ۱۵۰ نفر در حال حاضر افزایش یابد.

بر اساس اظهارات صدری نقطه قوت این شرکت استفاده از شیوه های درست تولیدی است که هزینه های جاری را کاهش داده و تولید را مقرون به صرفه می کند.

استفاده از مواد اولیه مرغوب، ماشین آلات مناسب و نیروی انسانی کاربلد موجب شده محصولات شرکت همیشه بازار مناسبی داشته باشد و حتی در دوران تحریم که خیلی از شرکت ها کرکره های خود را پایین کشیده و فعالیت خود را متوقف کردند صنعتکده فولاد صدر نه تنها تعطیل نشد که فعالیت خود را گسترش داد.

بر اساس اظهارات صدری اساس در مجموعه تحت مدیریت او اتکا به منابع داخلی شرکت و احتراز بیش از حد به دریافت تسهیلات از نظام بانکی بوده است و همین سیاست موجب شده شرکت هیچگونه بدهی بانکی نداشته باشد.

از یکی از دغدغه های جدی این شرکت و دیگر قطعه سازان تاخیرهای طولانی در پرداخت مطالبات قطعه سازان است که صدری از مهندس مس فروش درخواست کمک در این زمینه را داشت.

پیشکسوت صنعت قطعه سازی کشور همچنین خواستار کمک به رفع مشکل دستگاه های جدید و افزایش آمپر برق شرکت پرداخت که با نظر مساعد ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران مواجه شد.

محمدرضا مس فروش و هیات همراه  با اشاره به مطالبات ۵ میلیاردی شرکت صنعتکده فولاد صدر از شرکت های خودرو سازی در این بازدید با پیشینه، عملکرد و مشکلات شرکت صنعتکده فولاد صدر آشنا شدند و ضمن تقدیر از  عملکرد این واحد دستورات لازم برای بررسی مطالبات این واحد صادر شد.

منبع: سندباد

مجله سندباد